About Me

My photo
call me fadh , March '90 , Johorean , UUM , Bachelor of Technology Management (Hons.)

Thursday, May 09, 2013

kejadian malam itu.

ASSALAMUALAIKUM dan hai uollss..

here i am today , seperti yang dijanjikan dalam entri yang lepas , aku nak bercerita lagi dan lagi .  so , i hope you guys takkan boring . cerita kali ni mungkin agak ketinggalan sikit sebab benda ni pun jadi seminggu yang lepas , tapi ada aku kisah ? i don't care , aku nak cerita juga . and one more thing , kisah kali ni memang aku takkan lupa sampai bila-bila . it's the first time aku alami sendiri benda ni yang buat aku agak trauma lepas tu sampai tak tidur malam . 

ok , ceritanya bermula on the 2nd of May . you know , tarikh tu adalah tarikh aku balik ke Johor untuk yang ke-50 kali sepanjang aku belajar jauh kat utara ni . *ok , ini tipu . tak sampai 50 pun sebenarnya . peace yaw* so , walaupun dah banyak kali balik , tapi feeling nak balik kampung tu macam baru sem 1 , excited gila ! so , macam biasa la , around 7.15 macam tu aku dah keluar ke bustand sebab bas yang dijanjikan pukul 8 malam . tunggu punya tunggu and agak jenuh jugak la sebab bas sampai lambat , again ! almost 8.30 baru nak ada . bas ni memang selalu macam ni kan . suka sangat buat aku tercanguk lama-lama kat bustand tu . 

aku , macam biasa la . bila dah naik bas , tak paah nak tunggu bas tu kelur dari bustand . terus aku rasa nak tidur . tapi , tak tidur jugak sebab makcik sebelah aku ni pi melantak , haha . aku just tidur bila dah nak sampai area Alor Setar and that time , ada passenger lain naik pun aku dah tak pandang . mengantuk tahap gaban punya pasal . and , ada orang berkempen edar flyers untuk election pun , ada aku kisah ? tak dapat pun tak apa . and so , bas berhenti ke , gerak ke , tidur je . well , nak buat macam mana sebab the day before aku balik , memang aku tak tidur malam langsung sebab nak siapkan jurnal punya pasal . kang kalau aku tak siapkan jugak , habis la terbang markah aku . tu dah menempah bala namanya . 

ok , aku terus tidur and tidur and tidur sampai la kat satu kawasan ni , dah takdir yang Allah swt nak bagi , bas yang aku naik tu accident . again , it's ACCIDENT . waktu tu , aku masih lena , terbang jauh dalam negeri mimpi bila aku tiba-tiba dengar bunyi dentuman and terus bas yang aku naik tu hilang kawalan . aku pun acah-acah nak jerit jugak la kan . takut wei , ingat tak takut ke ? ni bukan benda main-main yang aku saja-saja nak reka macam aku tak ada kerja lain nak buat . aku rasa macam nak jerit jugak sebab passenger lain dah jerit-jerit dah pun . tapi disebabkan aku macam baru tersedar dari mimpi , so aku statik je la . tak tau nak buat , plus terkejt yang amat sangat . seriously , dalam hati aku masa tu dah terbayang bas yang aku naik tu terbabas or tergolek tengah jalan . 

tapi , Alhamdulillah syukur , bas sempat berhenti betul-betul kat tepi jalan . and perasaan aku masa tu , susah na cakap . terkejut , takut plus blur . blur sebab aku baru sedar dari tidur and sekelip mata je benda ni nak jadi . aku punya takut plus nervous , sampaikan aku salah dengar pakcik driver tu cakap . dia kata , jangan turun dari bas . tapi aku , kalau boleh nak cepat-cepat turun dari bas tu . sebab apa ? sebab , aku dah bau hangit . dalam fikiran aku masa tu , memang macam-macam la . malas aku nak cakap . then , aku duduk je la , batukan diri . masa tu dah menggigil badan aku sebab takut . pegang phone pun macam nak terjatuhje phone tu . tapi , yang aku pelik , Ila kat sebelah aku ni rilek je . macam tak ada pape jadi . siap sambung tidur lagi tu . Ila ... Ila ...

kat situ je hampir setengah jam jugak la berhenti . kalau nak tau , bas yang aku naik tu sebenarnya dah langgar orang . orang yang dilanggar tu pun meninggal kat tempat kejadian tu jugak . patut la pakcik driver tu tak bagi turun . tapi , kalau dibagi turun sekalipun , kau ingat aku berani nak tengok ?? memang tak la . ow yeah , aku lupa nak cakap . benda ni jadi kat Perak and around 12.42am 3 Mei 2013 . aku takkan lupa tarikh ni . ingat sampai bila-bila . so , disebabkan bas tu dah tak selamat lagi , terpaksa la tukar bas lain . dah kena menunggu lagi bas lain sampai . nasib baik bas tu pun agak selesa . 

selesa ?? meh sini aku nak bagitahu . selesa memang la selesa . tapi disebabkan ada hujan , tak tau la macam mana , bas tu bocor . tak tau bocor belah mana , yang pasti , memang basah beg aku dengan laptop and buku-buku aku sekali . habis lencun . nasib baik la tak ada pape . and nasib baik la belah bawah je yang basah . dah tak pasal-pasal sepanjang perjalanan dari Perak sampai ke Johor tu aku kena pegang je laptop aku . beg basah punya pasal . dah basah-basah macam tu , sejuk la pulak . so , aku dengan confidentnya selongkar la beg aku yang lain nak cari 'selimut' yang aku bawak . selongkar punya selongkar , tak ada ! then , aku dah agak , mesti tertinggal kat bas yang accident tadi tu . masak ! dah la sejuk gila bapak . nak tak nak , terpaksa la tahan sejuk walau macam mana gigil sekalipun . so , sepanjang malam tu memang aku tak dapat nak tidur . trauma tak hilang lagi tau tak . setiap kali aku lelap mata , tiba-tiba aku rasa bas tu brek mengejut , and terus aku bukak mata . takut tak hilang lagi . sampai la for a few times . lastly , aku decide tak nak tidur . turunkan kerusi sikit , tengok tv sepanjang perjalanan . psst , dalam bas ni , tv sorang satu , heeee ^_^

sampai la siang , that time baru aku boleh tidur sikit walaupun Ila kat sebelah aku ni dia punya nyenyak tidur macam takde pape yang jadi malam tu . aku cakap dengan dia , "lepas apa yang jadi malam tadi , setiap bunyi tu menakutkan" . that's it . sebab tu la aku tak dapat tidur langsung . kalau perasan , lepas satu , satu yang jadi . 'selimut' tertinggal la , beg basah la . tapi , itu semua dugaan . yang pasti , Allah takkan menguji setiap hambanya tu lebih dari kemampuannya . nak kata jadikan pengajaran , tak boleh jugak  sebab benda ni jadi bukan kita yang rancang . just yang aku boleh kata , the memory will remain there and aku takkan lupa kejadian tu . one of my bad experience . so , for those yang nak tau macam mana condition bas tu , this is it . 


kalau perasan , ada retak kat cermin and kat bawah tu pecah . gambar ni mungkin tak berapa jelas . tapi , sekurang-kurangnya ada . credit to Ila yang gigih turun dari bas tu and ambik gambar ni . 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...